Frågor & svar | Studac

Frågor och svar

Frågor & svar

Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna och svaren om oss och våra tjänster. Om du inte hittar det du letar efter, tveka inte att kontakta oss så svarar vi gärna på dina frågor.

Allmänna frågor

Vad skiljer Studac från andra redovisningstjänster på marknaden?

Studac är unikt då det kopplar samman företag med engagerade och kvalificerade ekonomistudenter som kan erbjuda fräscha perspektiv och uppdaterad kunskap. Vad som ytterligare skiljer Studac från den resterande marknaden för redovisningstjänster är att vi i stor grad använder oss av de senaste verktygen för att skapa unik flexibilitet och enkelhet i en stelbent miljö.

Vilken typ av företag kan dra nytta av Studacs tjänster?

Vi är övertygade om att alla företag kan ha enorm nytta av Studacs tjänster. Däremot jobbar vi främst med små till medelstora företag, start-ups, eller enskilda företagare, så vår kundbas liknar väldigt mycket en helt vanlig redovisningsbyrås.

Hur rekryterar ni ekonomistudenter?

Vi samarbetar med erkända universitet och högskolor samt vissa rekryteringsbyråer och har därav en grundlig urvalsprocess för att säkerställa att vi endast har kvalificerade studenter i vår pol.

Hur mycket kostar det att anlita en studentkonsult genom Studac?

Det beror på projektets omfattning och varaktighet, men våra priser är konkurrenskraftiga och skräddarsydda för små till medelstora företag. Vi siktar alltid på att ge fasta priser och undviker gärna löpande timdebitering. Däremot erbjuder vi självklart detta om det föredras före ett fast pris. 

Hur erfarna är studentkonsulterna inom redovisning och bokföring?

Studenterna är i regel i de senare stadierna av sina studier och avklarat relevanta kurser och har ofta även praktisk erfarenhet genom praktikplatser, arbete eller tidigare projekt.

Erbjuder ni någon form av kundsupport?

Ja, vi har ett kundserviceteam som finns tillgängligt mellan 08-17 på vardagar. Vi lägger stor vikt vid att alltid vara tillgängliga, och du som kund ska alltid förvänta dig snabb återkoppling från en tilldelad konsult. Skulle det mot all förmodan finnas kommunikativa skavanker i samarbetet så har vi som sagt en hjälpsam kundservice som alltid löser eventuella problem.    

Vad händer om jag inte är nöjd med studentkonsultens arbete?

Vi har som policy att vi erbjuder en tillfredsställelsegaranti, och kommer att arbeta tillsammans med dig för att lösa eventuella problem som uppkommit eller erbjuda ersättning om nödvändigt. Studac är dock stolta över att ha 4,9 i betyg sett till recensionerna på Google.

Finns det någon långsiktig bindningstid när jag använder Studac?

Nej, vi tillämpar ingen bindningstid över huvud taget. Du kan anlita studentkonsulter för engångsprojekt eller på löpande basis beroende på dina behov.

Hur snabbt kan jag förvänta mig att få hjälp när jag skickat in min förfrågan?

Vi brukar alltid svara på en förfrågan inom en arbetsdag. Kommer förfrågan in på morgonen så kan du förvänta dig att få svar redan samma dag. Efter en snabb avstämning om dina behov börjar vi direkt hitta en lämplig kandidat och du bör ha fått en tilldelad kontaktperson inom 1–2 arbetsdagar.

Hur säkerställer ni att min företagsinformation hanteras konfidentiellt?

Vi har strikta sekretesspolicyer och alla våra konsulter måste skriva under ett sekretessavtal innan de börjar ta sig an uppdrag.

Vilken typ av redovisning och bokföringstjänster erbjuder Studac?

Vi erbjuder en rad tjänster, inklusive (men inte begränsat till) löpande bokföring, skattedeklarationer och årsbokslut.

Erbjuder Studac tjänster relaterade till skattedeklarationer och årsbokslut?

Absolut, våra konsulter är välutbildade inom dessa områden.

Hur flexibla är egentligen tjänsterna – kan de anpassas efter mitt företags väldigt unika behov?

Vi erbjuder skräddarsydda lösningar för att möta dina specifika redovisningsbehov till det yttersta! Kontakta oss med dina önskemål så hittar vi det optimalaste upplägget för just din verksamhet.

Kan man anlita er från vart som helst i landet?

Ja, vi erbjuder våra tjänster nationellt, allt arbete sker på distans om inte annat avtalats mellan dig och konsulten. För tillfället har vi minst en kund i Sveriges alla 21 län och konsulter i både Malmö och Luleå.

Hur kan jag kommunicera med min tilldelade studentkonsult?

Du kan kommunicera via e-post, telefon eller appar beroende på vad som passar dig och konsulten bäst. För oss är det viktigt att vara flexibel och vi har inget emot att använda nymodigheter för att kommunicera.

Hur snabbt kan ni påbörja ett arbete efter att jag anlitat er?

I de flesta fall kan arbetet påbörjas inom några dagar efter att ni fått kontakt. Men beroende på årstid och typ av uppdrag kan detta skilja sig åt rejält. Vi rekommenderar att vara transparent med eventuella tidsramar redan när du skickar in förfrågan.

Finns det några garantier för kvaliteten på det arbete som utförs?

Vi står bakom kvaliteten på vårt arbete och i 99% av fallen är allt arbete som sker under vår flagg felfritt. Vid eventuella brister gällande kvalitén erbjuder vi alltid gratis korrigeringar eller annan lämplig kompensation. 

Vilken typ av programvara eller plattformar använder konsulterna?

Vi jobbar med en rad olika programvaror och plattformar men är i synnerhet bekant med bokföringsprogrammet Bokio, som är vår samarbetspartner. I Bokio finns i princip allt som behövs för att sköta företagets redovisning. Studac har däremot en mängd andra program för diverse ändamål och har alltid en backup.

Hur mäter ni och säkerställer kundnöjdhet?

Vi samlar in och analyserar kundfeedback regelbundet och arbetar proaktivt för att förbättra våra tjänster baserat på denna feedback.

Vilka språk talar studentkonsulterna, och kan de hantera internationell redovisning?

Alla konsulter talar flytande svenska och engelska men flera talar ytterligare språk än så, däribland spanska, franska, tyska och turkiska. Internationell redovisning har så gott som alla bekantats med efter bara några veckor, då det är vanligt bland våra kunder att ha affärer i utlandet. Däremot avhåller vi oss från uppdrag som innefattar komplex skatteplanering länder emellan. 

Hur lång tid tar det vanligtvis för er att slutföra ett uppdrag?

Det beror på uppdragets omfattning, men våra konsulter är dedikerade och arbetar effektivt för att slutföra uppdragen i tid. Redan inledningsvis kommer vi att meddela en deadline när uppdraget enligt vår planering ska vara klart. Självklart har du som kund mycket att säga till om när det kommer till deadlines för arbetet, och vi rekommenderar att man kommer överens med sin konsult om sådana önskemål.

Erbjuder ni konsultationer innan jag beslutar att anlita en studentkonsult?

Kontakta oss och berätta om dina behov så kan vi absolut erbjuda en gratis konsultation för att diskutera hur vi bäst kan hjälpa dig.

Finns det möjlighet att anlita samma studentkonsult för framtida uppdrag?

Absolut, du är alltid välkommen att uppta kontakten med en konsult du varit nöjd med.

Hur hanterar ni tvister mellan kunder och konsulter?

Vid eventuella tvister brukar vårt kundserviceteam, tillika medlare i sådana situationer, alltid vara till stor hjälp med att lösa situationen så att alla blir nöjda. Tvister mellan Studacs konsulter och klienter är dock ytterst ovanligt.  

Vilka ytterligare resurser eller stöd erbjuds för att säkerställa smidig redovisning och bokföring?

Vi erbjuder tillgång till utbildningsresurser, verktyg och expertis för att säkerställa att redovisningsprocessen är så smidig och effektiv som möjligt. Våra konsulter har alltid tillgång till de resurser och stöd som behövs för att vi ska kunna garantera bra kvalité på utfört arbete.

Arbetar man med många olika kunder och uppdragsgivare får man fantastisk hjälp med både fakturaadministration och överblick. Inte minst kan frilansare inom kultur och media har stor nytta av Studac.
Svante Helmbaek Tirén – Kulturskribent
  • Få branschtips & nyheter inom ekonomi & företagsledning
    Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Obligatoriskt

I samarbete med

Få prisvärd hjälp med redovisningen!

Anlita en studentkonsult.