Hur ska du tänka när du väljer företagsnamn? | Studac

Hur ska du tänka när du väljer ditt företagsnamn?

Ett företagsnamn fungerar som ett ansikte mot omvärlden och ska göra det lättare för kunder att komma ihåg ditt företag. Hur man väljer ett bra företagsnamn och vad som gör vissa företagsnamn bra förklaras i den här artikeln.

De bästa företagsnamnen har vissa egenskaper som gör att de syns och märks i dagens bullriga värld. Det är viktigt att företagsnamn är lätt att stava och uttala. Genom det hjälper du dina kunder att tänka på just ditt företag när du behöver en viss typ av tjänst eller produkt. Ytterligare spridning av företagsnamnet blir även enklare! Namnet bör även sticka ut, så se till att ditt företagsnamn är minnesvärt.

Här är några smarta tips för att namnge ditt företag.

Skapa dina egna ord

Vanligtvis uppmärksammas företagsnamn som innehåller fiktiva ord. Detta gäller både när det gäller hur namnet uttalas och visuellt. Var försiktig så att du inte väljer ett namn som liknar ett befintligt företagsnamn dock. Studac är exempelvis ett påhittat ord!

Prova allitterationer

Att upprepa samma ljud i följd gör namnet lättare att uttala och lättare att komma ihåg. Ett bra sätt att använda allitterationer är att ha med ditt namn i företagsnamnet. I många fall kombineras namn med ord som beskriver vad företaget gör, till exempel ”Stures stuteri”, ”Marcus markbygge AB” eller ”Elis elverkstad”.

Använda namnet på företagets säte

Kombinera om möjligt området eller staden där du är baserad med ett namn som beskriver vad verksamheten gör, till exempel ”Uppsala hundtrim”, ”Hedesunda bygg AB” eller ”Gävle flyttservice”.

Använd siffror eller förkortningar

Företagets verksamhet kan också beskrivas med en kombination av bokstäver och ord. Exempel på detta kan vara ”MK bygg”, ”EL elektronik” eller ”Konsult1337”. Du bör dock komma ihåg att många företag använder den här modellen, så var försiktig så att du inte blir en i mängden.

 

Mer om att välja företagsnamn:

Så väljer du rätt företagsnamn!

Verksamt

Bolagsverket

  • Få branschtips & nyheter inom ekonomi & företagsledning
    Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Obligatoriskt

I samarbete med

Få prisvärd hjälp med redovisningen!

Anlita en studentkonsult.