logo-studac

Vad är crowdfunding?

Crowdfunding innebär att privatpersoner eller företag bidrar med pengar via en crowdfunding -plattform. Att nå ut till en stor publik gör att du kan samla in rejält med kapital för att utföra din affärsidé till fullo. Dessutom kommer du att nå ut till många människor som aldrig hört om din idé och som för första gången introduceras för den, oavsett om de väljer att ge pengar eller inte.

Hur fungerar det?

Med hjälp av en crowdfunding- plattform presenterar du din affärsidé för privatpersoner och företag för att få ekonomiskt stöd. Det har lite av en anslagstavla, eftersom det visar många affärsidéer samtidigt. Från bordsspel, drycker till teaterprojekt, filmer och böcker har crowdfunding använts för att finansiera projekten.

Crowdfunding finns i olika former

  • Donationsbaserad crowdfunding är att personer kan ge utan att förvänta sig att få något tillbaka.

 

  • Traditionell crowdfunding innebär att man får ett lån, där man får tillbaka antingen med pengar eller genom att få tillgång till slutprodukten.

 

  • Crowdfunding med aktier, där personer får en investeringsmöjlighet genom att finansiera affärsidén och bli aktieägare i verksamheten.

De flesta projekt får mellan 30 och 50% av sina intäkter från första-, andra- och tredjehandskontakter. Alltså vänner och bekanta eller någon annan kontakt relativt nära. En affärsidé som har fått en viss dragkraft lockar även okända investerare.

Exempel på plattformar för crowdfunding:

  • Kickstarter – Den största plattformen för crowdfunding i världen
  • FundedByMe- För svenska projekt
  • Crowdculture – För svenska kulturprojekt

I samarbete med

  • Få tips och nyheter om ekonomi och redovisning
    Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Obligatoriskt

Få prisvärd hjälp med redovisningen!

Anlita en studentkonsult.