Crowdfunding innebär att privatpersoner eller företag bidrar med pengar via en crowdfunding -plattform. Att nå ut till en stor publik gör att du kan samla in rejält med kapital för att utföra din affärsidé till fullo. Dessutom kommer du att nå ut till många människor som aldrig hört om din idé och som för första gången introduceras för den, oavsett om de väljer att ge pengar eller inte.
Hur fungerar det?
Med hjälp av en plattform presenterar du din affärsidé för privatpersoner och företag för att få ekonomiskt stöd. Det har lite av en anslagstavla, eftersom den visar många affärsidéer samtidigt. Crowdfunding används för att finansiera projekt inom flera olika kategorier, exempelvis bordsspel, drycker, teaterprojekt, filmer. köksredskap och böcker.
Crowdfunding finns i olika former
- Donationsbaserad, där personer kan ge utan att förvänta sig att få något tillbaka.
- Traditionell, innebär att man får ett lån, där man får tillbaka antingen med pengar eller genom att få tillgång till slutprodukten.
- Crowdfunding med aktier, där personer får en investeringsmöjlighet genom att finansiera affärsidén och bli aktieägare i verksamheten.
De flesta projekt får mellan 30 och 50% av sina intäkter från första-, andra- och tredjehandskontakter. Alltså vänner och bekanta eller någon annan kontakt relativt nära. En affärsidé som har fått en viss dragkraft lockar även okända investerare.
Exempel på plattformar för crowdfunding:
Läs mer:
Crowdfunding – Ett sätt att finansiera verksamheten