Testa ditt erbjudande med dina potentiella kunder.
En vara eller tjänst kan vara motiverad att ges bort vid vissa tidpunkter. Människor är mer benägna att sprida ordet om de fått en vara gratis. Genom mun till mun spridning intresseras även andra potentiella köpare att köpa dina produkter. Ibland är det alltså värt att ge bort produkter gratis endast för att folk ska få testa dem.
Du kan få kunder genom att samarbeta med andra företag.
Du kan också få kunder genom att samarbeta med ett företag som kompletterar ditt. Ni kan exempelvis rekommendera varandra till era kunder. Ett exempel kan vara ett hotell som föreslår en bar och vice versa. Eftersom ditt namn och varumärke kommer att associeras med dem du rekommenderar så bör du se till att din partner håller samma kvalitet.
Om du har företagskunder, leta i företagsregistret!
Leta runt på de företag som du tycker verka passas webbplatser och leta efter ledtrådar för att bedöma om de verkligen är i behov av din tjänst. Ta sedan reda på lite allmän information om företagets för att ha rejält med kött på benen. Du bör dock inte ägna för mycket tid åt forskning. Det finns inget behov av att du är expert på företagets historia, oftast är det bara bäst att ringa och vara beredd på ett nej. Alla svenska företag finns på företagsregistret, som du kan hitta här.
Öka din kundbas kontinuerligt
Det här tipset är inte bara för nystartade, utan även för befintliga företagare som kan dra nytta av att utvärdera sina målkunders profiler. Du bör tänka på om det är värt att ha kvar de kunder som slarvar med att betala. Du kan bedöma dina bästa kunder på samma sätt och leta efter ett sätt att nå ut en liknande målgrupp.